Lange Reis - Reisverslag uit Esperance, Australië van rickenstefan - WaarBenJij.nu Lange Reis - Reisverslag uit Esperance, Australië van rickenstefan - WaarBenJij.nu

Lange Reis

Door: Rick

20 Maart 2009 | Australië, Esperance

Hee mensen,

Daar zijn we dan weer! dit keer eindelijk in een beetje betaalbaar internet cafe. We hebben echt flink wat kilometers achter de rug sinds Adelaide. 3000 om precies te zijn.

Toen we vertrokken uit Adelaide zijn we naar de Flinders Ranges gegaan 500 km ten noord-oosten van Adelaide. De weg daar naartoe was best eentonig. Dus toen we een tussenstop maakte hoorde we bij het visitorcentre ook dat je via tussendoorweg kon gaan. Gelukkig hebben we geen pech gehad want we zijn de hele dag 3 auto's tegengekomen en hebben ongeveer 150 km levensgevaarlijke bergweggetjes gereden. Eenmaal aangekomen op de Flinders Ranges waren we heel erg onder de indruk van de gigantische bergen die uit het platte land oprezen. Voor degene die Lord of the Rings hebben gezien, lijkt het een beetje op die grens van Mordor vooral als er schaduw op stond. We zaten echt in de outback, geen bereik en een hele dorre omgeving. De flinders Ranges zijn heel groot, wij zijn naar het bekendste stuk geweest genaamd Wilpene Pound. Hier wordt de muur van bergen in een soort hoefijzer gevormd. Met als gevolg een mooie oase in het midden, waar voldoende water en leven is. We verbleven net aan de buitenkant van Wilpena Pound in een camping van het park. Hier was gewoon normaal dat de kangaroos bij je tent staan. Toen wij eten aan het maken waren, stonden er 2 kangaroos op ongeveer 10 meter van ons gras te eten. Ik kon het niet weerstaan om er 1tje een beetje gras uit mijn hand te laten eten, en dat deden ze ook. Dus ik was helemaal blij, maar toen liep het een beetje uit de hand. De kangaroos waren helemaal niet schuw en besloten ook maar onze pannekoeken op te eten. Je kon ze wegduwen, ervoor gaan staan maar je kreeg ze echt niet weg (dit hebben we allemaal gefilmt) Die beesten zaten heel de dag te eten en ze lieten alles toe wat je bij ze deed, je kon er bij gaan zitten, aaien en ik heb zelfs een paar doorns uit zn pootje gehaald zonder dat die mij iets deed (of ook maar reageerde) Al snel stonden er 5 kangaroos bij onze auto en die vonden alles wel heel interessant. Voor de rest heb je helemaal geen last van die diertjes, maar de kraaien en vliegen zijn hier echt verschrikkelijk! Overal vliegen! en de kraaien die echt 4 keer zo groot zijn dan in Nederland vinden het gewoon heel normaal om al je eten te jatten. Daarbij maken ze om 6 uur 's ochtends ook nog is een geluiden van een kind dat neergestoken wordt ofzo.

De Dag erop zijn we het park ingegaan, we wilden een redelijk pittige wandeltocht doen. 16 km en 630 meter omhoog. Laten wij nou precies de verkeerde afslag pakken (staat zo goed aangegeven <- niet) Dus hebben we die dag totaal 28 km gelopen. Het was wel erg belonend, Toen we op die berg stonden (1180 meter hoog) kon je ongelofelijk ver over alles heen kijken. onbeschrijfelijk en te mooi! Op de top hebben we een broodje pindakaas gegeten dat is ook gelijk de hoogste berg van zuid australie. na 12 km redelijk plat lopen moesten we in 2 km ineens 450 meter omhoog klimmen, en het is echt dat we thuis sportklimmen doen want het was echt heel gevaarlijk. Maar zoals ik al zei heel erg belonend! en een heel veel blaren!

Na de Flinder Ranges zijn we vertrokken richting Perth. de eerste dag hebben we 680 km gereden en de dag erna wouden we in 1 keer vanuit ceduna naar norseman rijden. dit is 1230 km! Dus wij er heel erg vroeg uit gegaan en zo begonnen we onze reis. Onderweg zagen we een kamelen, dingo's bij het tankstation(wat een kleine rothondjes btw stelt echt niets voor), een taipan(giftigste slag op aarde) en kleine baardagaampjes:D.
Na een hele lange dag begon het al bijna te schemeren en we moesten nog maar 30 km! Als de zon ondergaat mag je eigenlijk niet meer rijden want dan worden alle kangaroos actief. Dus wij dachten opschieten! maar toen begon de auto een heel raar geluid te maken en het lampje check abs ging aan. Ik dacht we rijden gewoon door, het is een oranje lampje dus zal wel meevallen. maar het geluid werd erger en erger. Toen hebben we hem maar langs de kant gezet. Waar het 42 graden was om half 7 's avonds en buiten zaten ongeveer 50 vliegen per persoon op je. Na een uur wachten kwam er een road train(vrachtwagen met 3 of meer opleggers) deze stopte onmiddelijk. en onderzocht de auto, hij kwam tot de conclusie dat de versnellingsbak oververhit was en dat we gewoon rustig aan moesten doen. Dus wij weer verder rijden met 50 km/h maar het werd steeds erger. Gelukkig kwam er weer iemand langs en die had een sateliet telefoon zodat we de road assistance konden bellen. We kregen een 1 of ander lulletje aan de telefoon die alles wel beter wist. Heel vervelend als je een lange reis achter de rug heb en wetend dat je misschien in de middle of nowhere moet overnachten. De jongen vertelde niks over hoelang het ging duren of waar hulp kwam en of er wel hulp kwam. De man en vrouw die stopte gingen naar het dorpje om daar hulp voor ons te halen. na een half uur was er nog steeds niets en stopte er weer een road train. Hier zat echt zo'n volks stel in, maar echt heel aardig! Deze man belde voor ons die anwb nog een keer en ging helemaal uit zijn stekker tegen die jongen omdat het echt een hele rotte plek is om te blijven 's nachts. De trucker en zijn vrouw zijn todat de hulp kwam bij ons gebleven, terwijl die ook met een reis een krap tijdschema hebben. binnen een half uur was er hulp aangekomen, we hebben echt heel veel te danken aan die trucker.

We werden naar het dorpje norseman gebracht wat onze bestemming ook was en de auto ging gelijk door naar de garage, we hebben daar in een hotel moeten overnachten wat echt te erg voor woorden is. Het huis van de adams family is er een paradijs bij. Zo eng griezelig hotel Bah! We hebben alleen wel als een roosje geslapen. De volgende dag gingen we naar de garage, de monteur was er al achter. Een kapote lager, die ook gelijk alles wat er omheen zat kapot gemaakt heeft! gelukkig waren we "maar" 200 euro kwijt.

Nu zitten we in Esperance 200 km onder Norseman. Hier vind je 1 van de mooiste stranden van Australie en het water is hier echt heerlijk!
Op dit moment wordt onze auto helemaal gechecked bij een ford dealer, hopen maar dat alles goed is!

Om een indruk te geven hoever wij in 3 dagen gereden hebben moet je voorstellen dat je van Londen naar Moskou rijdt. Dat is evenver als wat wij hebben gereden. We zijn nu van plan (als de auto goed is) naar wave rock te gaan en vervolgens naar Perth. Wat nog is 700 km van hier is! Het is hier nu 8 uur tijdsverschil (later). Iedereen bedankt voor al jullie reacties hier en op hyves! Leuk dat jullie allemaal zo met ons meeleven.
En we proberen jullie wat meer op de hoogte te houden!

Groetjes Rick & Stefan

• 20 Maart 2009 - 07:19

Peter Besemer:

Wauw wat een belevenissen. Je doet in die 4 maanden een paar jaar levenservaring op! ;-)

• 20 Maart 2009 - 07:32

Loraine:

echt leuk man, ik zou dat echt niet durven met die beesten.. haha stel je voor dat je slaapt en ze komen ineens in je kleding etc :D. maargoed, wel echt stoer allemaal! xxx Lor.

• 20 Maart 2009 - 07:43

Jeroen Zegelaar:

Ey Rick,

Ik zie dat het je erg naar je zin hebt in Australie!
    Ik ben benieuwd naar foto's van je reis.

Gr. Jeroen.

• 20 Maart 2009 - 08:07

Jorina:

Wat een belevenissen allemaal!! Echt super joh!!!

• 20 Maart 2009 - 08:25

Anja Besemer:

Wauw!!! Wat een belevenissen allemaal! Super wat jullie allemaal beleven! Geniet er maar lekker van en hopelijk houdt de auto het nog een poosje, zodat jullie je plannen wel kunnen verwezenlijken.
    Groetjes!

• 20 Maart 2009 - 08:30

Jorien:

Haha niks voor mij, zo'n creepy hotel enzo! Maar wel heel leuk om te lezen, have fun! ;)

• 20 Maart 2009 - 10:26

Kevin4:

hey,

echt super als je zo die verhalen hoort!

leuk om zo op de hoogte te blijven door zo mooie site.

nog fijne tijd allebei

• 20 Maart 2009 - 18:05

Rickenstefan:

Hallo Stefan en Rick wat goed dat jullie zoveel zien geniet er maar van want dat zie je nooit meer Groetjes van Opa en oma Land

• 20 Maart 2009 - 21:43

Marco Vd Toorn:

wat een verhaal,is toch wel een beetje eng,maar dit is echt de vakantie van jullie leven.hier in nederland draait alles door echt door! krediet crisis. vliegtuigen die neer donderen. ik word maar moslim want er waren maar 9 dooien hahaha.he rick je hebt de groeten van ons allemaal en ook van naath.ze leeft nog, maar batsen ho maar. groetjes van je baas. hihihihih
    hou jullie taai. markie xxx

• 21 Maart 2009 - 09:27

Aad:

Beste Stefan en Rick,
    Zeg, willen jullie wat zon, helder zeewater en zand naar ons toesturen?
    Ik wil dit ook wel eens beleven. We zijn benieuwd naar jullie foto's en films.
    Veel plezier en succes met de auto.

• 21 Maart 2009 - 10:21

Thelma:

wauw jullie maken echt super veel mee daar!!! echt onwijs gaaf joh, dat met die kangaroos!!
    ik zou haast jaloers worden:P
    nog een superfijne vakantie jongens!, enne rick: ik vermaak marije wel een beetje hoor, dus maak je daar maar geen zorgen om;):P
    groetjesss

• 22 Maart 2009 - 13:15

Sjaak En Cora:

Hoi Lieve jongens,

We zijn natuurlijk van alles op de hoogte.
    Maar we willen jullie even laten weten dat we het heel bijzonder vinden. We gaan bijna de kriebels krijgen om ook voor een tijdje met een camper door Australie te gaan. Dus verken de boel maar goed.
    Liefs en groetjes van ons en pas goed jullie zelf.

• 22 Maart 2009 - 13:41

Sylvia:

Heej rick en stefan!!

Wat gaaf wat jullie allemaal meemaken:D Vooral met die kangaroos haha

heel veel plezier nog en geniet ervan;)

xxx syl

• 22 Maart 2009 - 18:59

Familie Bezemer:

Heey!

Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben!
    Al aardig wat kilometers erop zitten!

Groetjes,
    Martin, Margareth, Lize en Inge.

• 24 Maart 2009 - 06:25

Liesbeth Bos:

Heee

Wat een belevenissen zeg, wat gaaf!! Vooral die kangaroes, zou ik ook wel eens willen zien..;)
    Gelukkig dat de auto nu weer heel is :P wat een gedoe
    een fijne reis nog, geniet ervan

X liesbeth

• 24 Maart 2009 - 11:16

Esmée:

Wowiiee
    hebben jullie toch je klimkunsten nog toe kunnen passen daar haha!
    klinkt allemaal gaaf hoor
    veel plezier en succes daar nog!
    groetjess Esmée

• 24 Maart 2009 - 18:20

Marije:

Lieve jongens!
    Super leuk hee jullie verslag:D Leuk ook al de reacties erop!;)
    Ik word natuurlijk helemaal op de hoogte gehouden, maar wilde toch nog even een reactie plaatsen:D
    Geniet er van!!
    Liefs.!!
    Houvanje Rick(K)!!!

• 25 Maart 2009 - 18:42

Aad, Willy En Nick:

Hallo jongens. Wat een belevenissen allemaal. En wat zullen jullie er veel ervaring op doen. Dit nemen jullie je hele leven mee. Geniet er maar van. Liefs van ons allemaal.